woensdag 25 september 2024

Spelen met een stencil

Hallo allemaal,

Terwijl buiten de regen met bakken naar beneden valt en de zomer in 
 herfstsfeer veranderd ben ik aan de fröbel gegaan.
Intussen ben ik als teamlid al een aantal jaren betrokken 
bij het wel en wee van Foamtastic Crafts.
En ondanks de verhuizing en de naamsverandering is ons team 
enthousiast en druk met allerlei projecten.

Ikzelf houd mij, heel vervelend hoor ;-), vooral bezig met het stempelen 
en de toepassingsvormen van de IndigoBlu producten.
Jullie snappen wel dat ik soms moeite heb om te kiezen 
waarmee ik aan de slag zal gaan.
Zoals jullie inmiddels wel al ontdekt hebben doe ik dat 
geheel op mijn eigen manier.


Het papier wat ik heb gebruikt is het Artist drawing paper 225 gr. 
van Schut in een strook van 21x14 cm.
Dit ga ik op kleur brengen met acrylverf, een matte en een transparante versie.

Ik heb met een wat dikke penseel wat verf uit het potje gehaald en 
aan de zijkant van de kliedermat gesmeerd. 
In het midden heb ik wat water gesprayd
en daarin wat verf gemengd met het water.


Dit opgenomen met de strook papier. Daarna was het drogen geblazen...
Dit heb ik in het totaal drie keer gedaan en de laagjes kleur komen 
hierdoor mooi "op elkaar" te liggen.
Na het drogen is het niet meer oplosbaar met water wat bij 
dye inkt of gewone waterverf wel het geval is.

Foto van de eerste laag

Foto van de derde laag

Vervolgens heb ik de penseel, waar nog best wat verf aan zat, 
door het restje water op mijn kliedermat gehaald.
Hiermee heb ik spettertjes gemaakt op het strook papier.
Ook de Burnt sienna transparante acrylverf heb ik met wat water 
verdund om te kunnen spetteren.

Met de blauwe spettertjes

Nu ook de bruine spettertjes derop!

Nadat alles heel goed droog was gemaakt met de heat tool 
kon ik met stempelen beginnen.
Hiervoor heb ik stempelinkt en de Script stempel gekozen.
Ik heb gewoon de stempel in mijn hand vastgehouden en hier 
en daar afdrukjes gemaakt.
Dus ik heb geen volledige stempel afdrukken gemaakt.


Nadat de strook papier weer helemaal goed droog was ben ik 
met het stencil aan de slag gaan.
Ik heb het stencil op het gekleurde papier gelegd en met een klein 
stukje tape vast gezet. Dit heb ik, samen met een extra velletje papier, 
door mijn machine gehaald om het te embossen.

Nadat dat gedaan was heb ik het stencil ingesmeerd met 
embossinginkt en weer op dezelfde plaats terug op het papier gelegd. 
Nogmaals door de machine gehaald.


Nu kon ik het stencil voorzichtig verwijderen en het 
embossingpoeder er overheen strooien.
Na het overtollig poeder eraf geschud en getikt te hebben 
heb ik het verhit met de heat tool.
En toen had ik echt een heel erg leuk resultaat. 
Een perfect gedekte goudlaag te krijgen was nu net niet de bedoeling.
Deze strook papier, met rondom een halve centimeter ruimte,
op maat gesneden. 

Ook de tekst heb ik afgedrukt en met het goudkleurige 
embossingpoeder bewerkt.
Deze heb ik in drie keer gedaan omdat ik de regels los 
van elkaar op de kaart wilde hebben.
Deze strookjes met tekst heb ik gemat op het goudkleurige 
papier en daarna nog een keer gemat op een met 
acorn inkt op kleur gebracht papier.

  

Nu was ik zo ver dat ik de basiskaart op maat kon snijden, rillen en vouwen.
Met de een platte penseel en de blauwe verf de hele voorzijde gekleurd. 
Nadat dit goed droog was heb ik met de stempelinkt langs de randen stempelafdrukken gezet.


Via het stencil ook op diverse plekken wat verf ‘gesmeerd’.
Ook het de strook en het goudkleurige papier kon ik nu op maat snijden.
Alle randjes voorzien van wat bruine inkt en met behulp van DZ tape 
en lijm alles vast gemaakt op en in de kaart.


Gebruikte materialen

Goudkleurig papier

Stempelinkt
Stencil
Pigmentpoeder
Embossingpoeder
Stempels
Gereedschap

Overig


Ben jij ook zo'n enthousiasteling en met stempels en poedertjes 
in de weer om leuke creaties te maken?
Laat ons ook eens meegenieten van jou creatie en plaats het in onze Facebookgroep!
Wie weet nodigen wij jou wel uit als guest designer! Hoe lijkt dat?

Foamtastic stempelgroetjes, Anja


Alle eventuele weblinks verwijzen direct door naar
de webwinkel van De Foamtastic Crafts en/of IndigoBlu.nl.

1 opmerking:

  1. Heel erg gaaf en wat fijn de uitleg zo erbij. Mooi embossing effect met de stencil ook.

    BeantwoordenVerwijderen